actueel

 

 

Nieuwsbericht


Nieuwsbrief November 2020

Geplaatst op 04-11-2020  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Redactie  -  Bron: WV Leidschendam eo

Beste leden,

 

Hierbij de  nieuwsbrief van onze watersportvereniging van November over diverse zaken, zoals de hellingdagen een stukje van havenbeheer, een info verslag van Cees & Carla Zwinkels, een afscheid stuk van Grabel van Bergenhenegouwen en nog meer wat het lezen waard is

 

 

 

Hellingdagen najaar 2020:

laatste-helling-7

De hellingdagen zijn weer achter de rug, we hebben in een record tijd van 4 dagen 134 boten op de kant gezet, echt een record in dagen en boten, de helling ploeg kan trots zijn, wij ook als bestuur, door het snelle hellen zijn we 1 dag ingelopen, dus 7 november is er geen helling. Door de corona hadden we een andere aanpak van hellen, de mensen die op de kant moesten werden in bloktijden naar de haven geroepen om zo één voor één geheld te worden, mensen die niets op de haven te zoeken hadden werden geweerd van de haven, dit was van te voren ook duidelijk kenbaar gemaakt via de website, op het informatiebord en op de toegangshekken naar het haventerrein, de boodschap was duidelijk overgekomen, bijna niemand die niet opgeroepen was kwam niet naar de haven, een uitzondering daar gelaten, begrip was er alom, ook hier en daar een enkele uitzondering. De hellingploeg was blij met deze regel, geen geloop over het terrein, niemand in de gaten hoeven te houden, prima zo.

Clubhuisbeheer zorgde aangepast voor de nodige koffie met iets erbij  en een kleine maaltijd tussen de middag, aan het eind van de hellingdag nog een drankje en een bittergarnituurtje, en dat allemaal buiten op gepaste afstand, Clubhuisbeheer en de dames van enkele bestuursleden, bedankt voor de verzorging van de hellingploeg tijdens deze helling dagen.

Voor een fotoreportage klip op de button >> foto album Helling

 

Klussen aan de boot:

 

wij willen het klussen aan de boot niet verbieden maar vragen u wel aandacht voor het volgende ivm de strengere Coronaregels

 

  • klus alleen of max. 2 aan een boot
  • vorm geen groepsvorming
  • Houd altijd 1,5 meter afstand.
  • Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
  • Nies en hoest in uw elleboog.
  • Was vaak uw handen met zeep.
  • Draag een mondkapje waar dat moet.
  • Bent u verkouden? Blijf dan thuis!

Vuil afvoer:

20201024-124209

In de afvalcontainers mag alleen huisvuil en klein afval uit de boot, dus geen oude matrassen, stoelen, wc potten, keuken kastjes, fenders, trappen, ramen e.d., bied dit aan bij de mileustraat in uw gemeente, olie, verf en bilgewater kunt u kwijt in onze eigen milieustraat, sleutel bij de havenmeester, er is nu camera toezicht, dus laat u niet verassen

 

Zelfwerkzaamheid:

Als ligplaatshouder geniet u van de vele voordelen die onze jachthaven te bieden heeft, maar er zijn natuurlijk ook een aantal verplichtingen. Om de ligplaatsen betaalbaar te houden hanteren wij een systeem van zelfwerkzaamheid. Iedereen met een ligplaats, winterstalling of trailerstalling wordt met een zekere regelmaat (minimaal 2 x per jaar) opgeroepen om een dagdeel werkzaamheden voor onderhoud aan de jachthaven te verrichten. Samen zorgen wij voor een mooie haven en een gezellige vereniging. De oproeplijst voor de zelfwerkzaamheid kunt u downloaden onderaan dit bericht. Ook vindt u deze lijst in het informatiebord bij de trap naar het havenkantoor / terras

zelfwerkzaamheid December 2020

Havenbeheer:

 

Als de hellingdagen  weer zijn begonnen dan weet je als watersportvereniging  dat het vaarseizoen 2020 bijna is afgelopen.

Wat een bijzonder jaar was dit!  Door de coronamaatregelen ging het verenigingsleven op een laag pitje. De veiligheidsregio’s kondigden de ene na de andere maatregel af.
Consequentie: geen kantine en ook de toiletgroepen moesten op slot.

Tijdens het hellen in april moesten bijzondere maatregelen genomen worden om de 1,5 meter te waarborgen. Buiten de ‘hellers’ mocht er niemand op het haventerrein komen, alleen de schipper wiens schip aan de beurt was mocht naar zijn schip. Hij mocht zijn schip in de box leggen, zijn boot afsluiten en moest daarna het haventerrein weer verlaten, zodat de volgende boot geheld kon worden. Er moest een strikt toegangsbeleid gehanteerd worden.
Mede dank zij de vrijwilligers die hierbij betrokken waren is het te water laten van de op de helling liggende boten goed verlopen. Al deze vrijwilligers hartelijk bedankt voor hun inzet! 
Nu, in oktober, is de droge winterstalling weer in volle gang, ook nu worden dezelfde maatregelen als in het voorjaar toegepast. Ook zijn de mensen van de hellingploeg weer aanwezig om alles in goede banen te leiden. Als vereniging is het fijn dat deze mensen zo betrokken zijn: weer hartelijk bedankt voor alle inzet!

De havenmeesters hebben in de coronacrisis gewoon hun diensten gedraaid. Als havenbeheerder wil ik van deze gelegenheid gebruikmaken ze hier bijzonder voor te bedanken!
We hebben in samenspraak een zo’n veilig mogelijke werkplek gecreëerd. In het havenkantoor is een spatscherm geïnstalleerd; er is een toegangsbeleid voor het havenkantoor net als voor het terras. De havenmeesters zijn iedere dag aanwezig geweest, uiteraard behoudens ziekte of vakantie. Dit mag in deze tijd echt uitzonderlijk worden genoemd.  Nogmaals dank hiervoor.

Niemand weet hoe lang deze coronamaatregelen van kracht blijven. Als u na het hellen aan uw boot gaat werken let dan op de 1,5 meter afstand. Leg onder uw boot een zeil en ruim - als u naar huis gaat - de gemaakte rommel op. Neem grof vuil mee naar huis en bied dit aan bij de milieustraat van uw gemeente. Zorg ook dat de stekker uit de stroomvoorziening is gehaald.
Zo houden we samen onze haven schoon. De havenmeesters zien toe op de regels, die u bij het inschrijven van uw boot voor de droge winterstalling heeft ontvangen..

Voor de boten die in het water blijven liggen geldt: controleer de landvasten en vervang zo nodig versleten lijnen. Ieder jaar komen er boten tijdens storm of harde wind los te liggen in de box. Zorg ook dat de boten niet te ver doorsteken over de steigers.

Onze havenmeesters gaan een lijst maken van boten die achterstallig onderhoud vertonen. Wij, het bestuur, gaan de betreffende eigenaren contacten om het onderhoud te verbeteren. Het drinkwater wordt na de laatste hellingdag afgesloten, i.v.m. eventuele vorstschade. De waterslangen worden van de steigers gehaald en opgeborgen.

Cees Rutgers havenbeheer.

 

Renovatie haven:

 

Er is werk aan de winkel in de haven, de wallenkanten, steigers en steigerpalen moeten gedeeltelijk gerenoveerd worden en / of vervangen worden, hier willen wij een commissie voor oprichten met mensen die enigszins verstand van hebben en mensen die de handen uit de mouwen willen steken om ons hier bij te helpen en te ondersteunen, heeft u zin in en tijd voor de komende tijd, meld u dan aan bij Hennie Vonk per mail met uw specialiteiten en wat u zoal kan betekenen voor de haven, alle rechter maar ook linker handen zijn welkom, meld u aan >>>  siraterces.[antispam].@wvleidschendam.nl        

 

Activiteiten en Evenementen:

 

Alle activiteiten die voor dit jaar gepland stonden zijn geannuleerd, dus geen sinterklaasviering en geen kerstbingo, helaas, maar het zei zo, Zodra er weer wat mogelijk is hoort u ons zsm

 

Afscheid van WSV L&O:

 

 

Beste Vlietoppers;

In 1998 hebben wij onze BELAMI gekocht bij JH Kempers in Kudelstaart (dit is een particulieren haven) en hebben daar tot 2003 gelegen.

Ik had voor die tijd, als schooljongen alleen met een veilingschuit gevaren (bomen).

Wij zijn in november 2003 lid geworden van onze fijne watersportvereniging.

Overigens bij Kempers hadden we een geweldige plek, op de kop van de haven met uitzicht over de Westeinderplas met fantastische zonsondergangen ’s avonds en mooie restaurants. Voor reparaties aan de boot ging je naar het havenkantoor en werd het allemaal keurig geregeld, maar wel tegen forse rekeningen en over het liggeld maar niet gesproken. Het verschil aan kosten t.o.v. een vereniging schat ik sowieso, drie keer zo veel.

3 jaar Vlietopper is 1 jaar Kudelstaart. Ook het contact met de buren in de haven was summier, goedemorgen, goedenavond en verder weinig contact.

Dat was een verademing, het verschil tussen de particulieren haven en een vereniging.

Ik kwam in een warm bad met mensen die je advies gaven, als je met iets omhoog zat.

Ik zeg altijd; als je in een verenigingshaven een probleem hebt en je gaat met je handen in de lucht staan, staan er zo een aantal deskundigen om je heen die je willen helpen en het allemaal weten, wel met verschillende oplossingen, met de beste bedoelingen en daar moet jij als amateur maar een keuze uitmaken.

Zo’n vereniging bestaat bij de gratie van deze vrijwillige deskundigen.

Ik was met mijn bedrijf aan het afbouwen, en kreeg wat meer vrije tijd en om mijn steentje bij te dragen in het vrijwilligerswerk. Na verloop van tijd leer je wat mensen kennen en ik kwam met Frans van der Velden in gesprek over het helpen in ’t bar en keukenwerk. In de eerste paar keer stond ik met een ander persoon, dat vond ik niks. Ik heb afgesproken dat ik elke vrijdag de bar/keuken gaat draaien, maar wel alleen. Ik heb genoten van die dagen met het biljartclubje met Frans Kamphuis en consorten en alle anderen bargasten.

In gesprek met Frans van der Velden, die ’n beetje zat te zuchten over het feit dat ie het wel erg druk had met allerlei activiteiten, zoals ook het organiseren van de voorjaarstochten. Ik melde hem dat het z’n eigen schuld was “jij trekt alles zelf naar je toe”, waarop Frans reageerde oké, dan ga jij dat organiseren. Nou lekker gewerkt; ik heb daarna met behulp van Rene Lindeman, Irma Planken en daarna met Karin Sanders, Ton Oppers, Will Hogervorst en Peter van Latum t/m 2019 fantastische tochten en tochtjes georganiseerd.

Door het vrijwilligerswerk kwam ik in contact met Rene en Bets Lindeman, hier hebben we heerlijke vaartochten in de zomer mee gemaakt.

In het voorjaar 2020 gingen Rene en Bets hun Try Out verkopen, vanwege Rene’s gezondheid, dus dit jaar zonder onze vaarvrienden.

Zover kwam het niet, Bep had n.a.v. haar gezondheid ook steeds minder zin om grote tochten te maken en stelde voor om de BELAMI voor proef op een botenside te zetten, wij hadden het idee dat ’t niet zo’n vaart zou lopen, maar dat liep iets anders. Binnen een week had ik vier serieuze gegadigden, waarvan een koper naar ons zin. Nou dan heb je wel geld maar geen boot. Dat was in het begin wel heel vreemd.

Als ik terug kijk op de periode in de Jachthaven: DE VLIETOPPER kunnen we alleen maar met een goed gevoel en blij zijn dat we dit hebben mogen meemaken.

Ook heb ik genoten van de vrijwilligers zoals het clubhuisbeheer, havenbeheer, de technische dienst en niet in de laatste plaats het bestuur, die het reilen en zeilen in de vereniging georganiseerd hebben en doen.

 

Ik heb nog een dringend verzoek aan de leden die alleen zelfwerkzaamheid doen.

Geef je op als vrijwilliger, het geeft je zoveel voldoening en het is ook goed voor je portemonnee, zie bovenstaand.

 

Wij wensen als laatste jullie allen een voorspoedige voortzetting van WSV Leidschendam e.o. en blijf gezond, Mogelijk zien we elkaar nog eens, te land, te water of in de Vlietopper.

Met vriendelijke groet

 

GRABEL & BEP van BERGENHENEGOUWEN

 

Informatie van Cees Zwinkels:

 

Informatie voor de varende reiziger

 

Als je met de boot onderweg bent is het nog wel eens zoeken naar relevante informatie. Richtingborden zijn schaars en nogal eens onlogisch geplaatst en met (te) kleine letters. Brughoogten zijn soms duidelijk op de brug aangegeven, maar vaak ook niet. Waar moet je zijn om te bereiken dat de brug opengaat? Dat kan een complexe puzzel zijn. Zoveel beheerders als er zijn, zoveel opvattingen over wat nodig / nuttig / handig is. En dan heb je ook nog beheerders die er schijnbaar in het geheel niet over nadenken. Het gaat misschien te ver om te veronderstellen dat zij de pest hebben aan watersporters. Maar een beetje treiteren lijkt toch heus geen bezwaar.

Op onze vaartochten door Nederland hebben we tientallen situaties meegemaakt waarbij essentiële informatie ontbrak. Dit jaar nog weer op de Hollandse IJssel, zoals in het centrum van IJsselstein: helemaal niets, zelfs geen telefoonnummer. Af en toe doet het denken aan de Engelse uitdrukking: “Too little, too late”. Dus dat de informatie pas te vinden is op of bij de brug zelf. En in veel te kleine letters. Ook dat zagen we op de Hollandse IJssel, nu bij Nieuwegein. 

Op het Noord Hollands Kanaal moesten we bij één van de vlotbruggen wat speurwerk verrichten. De situatie laat zich redelijk goed raden. Er is goed overzicht en er meer van die bruggen. Dus je weet dat het logisch is om direct naar het wachtsteigertje te varen. En jawel hoor: goed gezien. Wanneer je met je neus bovenop de bedieningsknop staat zie je dat dit echt wel de goede plek is. Hè, gelukkig! Terwijl de brug voor ons in werking wordt gezet (het licht staat al rood/groen) is er even tijd om een fotootje te maken.

brugbediening-1brugbediening-2

Nu mogen wij best graag af en toe wat puzzelen. Zelfs cryptogrammen zijn dikwijls leuk om te maken. Maar toch, onderweg met de boot zijn we erg te porren voor wat duidelijkheid.

Cees &Carla Zwinkels

 

 

Vrijwilligers:

 

Onze haven zit nog te springen om vrijwilligers. Dus heeft u wat tijd over, geeft u zich dan op bij onderstaande commissies:

 

siuhbulc.[antispam].@wvleidschendam.nl >> voor bar medewerker, contactpersoon Pieter Bergwerff

 

nevah.[antispam].@wvleidschendam.nl  >> voor havenmeester, contactpersoon Cees Rutgers

 

 

Het Bestuur.


Bezoekadres

Watersportvereniging Leidschendam e.o. 

Rietpolderweg 12

2266 BM Leidschendam

Nederland

Locatie